Kampok Thom

Hejsvejs!
Idag bär det av mot barnhemmet och feedingcentret, klockan halv 1 kommer Dr.Castro och hämtar upp oss. Vi stannar tyvärrinte så länge så kanske ni kan höra av oss den 1a oktober igen.
Det kommer bli några spännande dagar och sedan bär det av mot Phnom penh, huvudstaden. Tyvärr går det ej att ladda upp bilder :/ men vi testar på nästa ställe :) puss och kram ha det så bra!

Angkoriana

Goddagens :) igår stannade vi mest på hotellet och njöt av solen och poolen, första dagen som vi bara tog det lite lugnt. På kvällen gick vi in mot centrum av Siem Reap, vi gick inte så långt men vi hittade en park, ett supermarket och lite restauranger. Åt på ett guesthouse och det var smarrigt!
Idag har vi träffat Dr. Castro och pastor Joseph, de var jättesnälla och trevliga! Vi ska dela en minivan med Castros familj imorgon till barnhemmet och vi fick bo i ett gästrummet om vi ville annars fanns det ett nybyggt guesthouse i närheten. Nu vid klockan två kommer Joseph och hämtar upp oss och så ska han visa oss runt lite :)

Ta Phrom

Angkor Wat  och utsikten från Phnom Bakheng Hill :)

angkor wat, ta phrom

angkor wat till vänster, långa bilden ta prohm och understa bilden vägen till floating village :)

Tuk tuk tur i Siem Reap

I väntan på kvällsmaten så kan vi uppdatera lite. Dagen började tidigt då vi hade hyrt en tuk tuk som skulle oss till alla de sevärdheter som var värda att se. Vi började vid Angkor Wat, ett tempel som byggdes åt den hinduiske guden Vishnu på 1100-talet och senare konverterades tempel till ett theravadabuddhistiskt tempel. Det övergavs på 1500 talet och finns idag på UNESCOs världsarvslista.
Det var fruktansvärt varmt så det var skönt att åka tuk tuk mellan templena. Sedan gick vi upp för Phnom Bakheng Hill, jobbigt men vilken utsikt! Templet byggdes åt Shiva på 800-900talet. Vi såg lite elefanter och sen åkte vi vidare till Angkor Thom och templet Bayon. Angkor Thom är 9km2 (kvadratkilometer) stort och i centrum ligger Bayon, i området bodde antagligen 80-150000 människor.
Sedan åkte vi vidare till Ta Prohm/Djungeltemplet eller också känt som Tomb Rider tempel eftersom filmen är inspelad där. Helt klart bästa upplevelsen och så vackert var det! Grönt, lugnt och det fanns träd som klättrade på ruinerna :) när vi var klara där fick vi mat på ett litet ställe och överallt var det barn som tiggde och som ville sälja saker, blev jobbigt efter ett tag eftersom de var så söta. Sedan begav vi oss mot The Floating Village och det var långt dit (med tuk tuk i alla fall) vi åkte igenom små byar, förbi kossor och allt det på en extremt dålig och gropig väg. Det var ganska kul och lite som en bergochdalbana ^^ Senare skulle det visa sig att den gropiga vägen gav oss punktering. Vi fick putta tuk tuken till en liten by där vi fick byta däcket.
Sen var det frid och fröjd och vi åkte tillbaka men sen small det igen och däcket sprängdes ;( vi fick byta tuk tuk för att komma hem och sen kastade vi oss i poolen för så varma har vi aldrig varit. Men det var helt klart en dag att minnas!! Three for one dollar....

Mot Kambodja

Go kväll på er där hemma! Vi ligger i hotellrummet och myser lite efter en hel dags resande, vi började med att åka minibuss i fyra och en halv timme till poipet som ligger på gränsen till Kambodja. Sär fick vi fylla i papper och efter en stunds väntande fick vi visum, sen fick vi gå över gränsen samt gå igenom en massa kontroller. Varmt var det i alla fall!
Det verkade som allt var lugnt men så skulle vi ta it lite bath för det var enkelt att växla in till kambodjanska riel, för mig (Sofie) gick det bra men för Emilia tog automaten kortet :(( det ska vara spärrat! Efter gränsen fanns ingen buss, vilket var konstigt så vi träffade två andra backpackers som var villiga att sela taxi till siem reap med oss. Den ena från Japan och den andra från Israel, trevligt sällskap och sen kom till vårt hotell som vi hade bokat på agoda.
Det är jättefint och inte dyrt, precis som det ska :) imorgon ska vi åka med Mr.Min, vi läste om honom på nätet och han ska köra oss från/till och runt alla templena bland annat Angkor Wat. Blir en spännande morgondag :) hoppas bilderna kom upp innan, kram Sofie och Emilia

Kambodja

Monsun

Monsunregn och Bangkoks högsta byggnad

Go kväll :) vill börja med att säga Grattis till min kusin som har fått en liten flicka, hoppas jag får se bild snart :) ikväll är det sista kvällen i Bangkok för ett tag i alla fall, imon ska vi åka vidare mot Kambodja. Vi åkte till Baiyoke Hotel, Bangkoks högsta byggnad för att titta på utsikten. Bangkok 360 grader och det var häftigt!
När vi kom tillbaka till Khaosan överraskades vi av en timmes konstant monsunregn och det blev lite översvämning på gatan. Men vi satt och tittade på från en restaurang så vi klarade oss bra :) vi hörs i Kambodja

Framme i Bangkok

Vi är nu framme i Bangkok och vi har spenderat vår första dag med att äta, titta oss omkring och vila. Khaosan är livligt som vanligt och det är fler turister än vad vi trodde det skulle va vi denna årstiden och monsunregnet har vi nästan badat i idag. Ett dopp i poolen och så har vi hittat en resebyrå som kan ta oss till Kambodja på söndag. Vi har också bokat hotell i Siem Reap så det är skönt, hoppas allt är bra hemma för snart ska vi äntligen få sova lite :)

Qatar, Doha

go kväll på er! just nu sitter vi på Qatars internationella flygplats i Doha. Om en och en halv timme lyfter vi igen och då har vi en ca 6-7 timmars flygresa till Bangkok. pussss på er :)

Nu lyfter vi

Hejsan!
Idag var det tidig uppstigning, jag vet inte när Emilia steg upp men jag steg i alla fall upp lite efter klockan fem. Vaknade lite innan klockan ringde, brukar göra det när det är något spännande som ska hända och idag händer det ju verkligen grejer! Emilias mamma skulle till Tyskland så vi kunde åka med henne hela vägen ner till Kastrup :) Riktigt lyxigt.
Nu är vi klara och vårt plan lyfter om bara en liten stund :) Hoppas ni alla har det bra här hemma, vi kommer sakna er men samtidigt kommer vi att få uppleva så mycket nytt och vi kommer hem med många erfarenheter och upplevelser rikare! :)
0396f0269cbb11e181bd12313817987b_6_large

Reserutt

Här kommer en liten reserutt, den är inte exakt men det är som vi har tänkt :) Vi har några fasta datum att utgå ifrån men däremellan är vi flexibla.
Den 20e september åker vi till Köpenhamn och Kastrup för att flyga till Bangkok, vi flyger med Qatar och har mellanlandning i Qatar.
Den 21e september landar vi i Bangkok och då ska vi ta oss till Khaosan Road där vi ska bo på D&D Inn i två nätter.
Den 23e september åker vi vidare mot Kambodja och Siem Reap där vi bland annat ska besöka Angkor Wat. Vi kommer också försöka möta upp Dr. Castro som driver barnhemmet som vi ska besöka.
Ca 27e september åker vi till barnhemmet och är där i ungefär en vecka.
Efter besöket på barnhemmet ska vi utforska Kambodjas huvudstad som heter Phnom Penh.
Sedan bär det av mot Sihanoukville som ligger vid den kambodjanska kusten och där ska vi sola och bada lite.
Därefter beger vi oss till Vietnam och staden Ho Chi Minh (Saigon) och där ska vi försöka vara lite kulturella.
Den 21e oktober bär det av mot Singapore, där vi ska vara några dagar. Det finns massvis att titta på så det blir fullspäckat schema.
Den 26e oktober reser vi vidare till Malaysia och huvudstaden Kuala Lumpur, där finns också mycket sevärdheter och vi ska också försöka att besöka en av världens äldsta regnskogar, Taman Negara.
3e nov åker vi mot Thailand och där ska vi åka runt tills den 28e november då flyger lyfter mot Sverige igen.

planering

Idag träffades vi och planerade det sista inför resan, vi har gått igenom packningen och vilka saker vi ska ta med till barnhemmet. Vi bestämde oss också för att boka några flyg, bland annat mellan Vietnam och Singapore samt att vi gick igenom reserutten.
Vi fick också mail från Frida som har hjälpt oss med kontakt med barnhemmet och feedingcentret som vi ska besöka :) Det kommer bli en fantastisk resa och vi kommer att få se och uppleva så många saker!
Tumblr_m9e6gvp1xu1qbpfn1o1_500_large

Tack

Hej på er :) Nu kan jag äntligen börja njutan och planera inför resan för igår tog jag mitt körkort! Nu kommer den mesta tiden ägnas åt familjen, vänner och såkkart att förbereda inför resan :)
Idag har jag försökt att lära mig att anvönda surfplattan som vi köpte, lite knepigt men kul. Har laddat ner lite appar till resan, bland annat en app som heter Stay där man kan ladda ner gratis reseguider till olika städer. Fixade så vi kan lyssna på musik (tro mig man vill och behöver ha musik man känner igen) och så har jag fixat så att vi kan blogga och lägga upp bilder på instagram ;)
Måste också tacka mina små kusiner och hela familjen för att de har rensat ut kläder och leksaker som vi kan ta med till barnhemmet i Kambodja :)

Samsung Galaxy Tab 2 7.0

I helgen har jag och Emilia införskaffat oss en surfplatta som vi ska ha med på resan. Det blev en Samsung Galaxy Tab 2 7.0 8GB och vi hade tur för Elgiganten hade erbjudande så vi fick den för 1990kr. Vi ska använda den under resan för att leta hotell, uppdatera alla här hemma och för att underlätta med information om platserna vi ska till. Förhoppningsvis kommer vi ganska regelbundet göra uppdateringar :)

282495_170264266378252_100001840386328_403960_2694740_n_large

Qatar Airways världens bästa flygbolag

Hittade en rolig artikel i Dn som publicerades i juni i år. Som jag tidigare har skrivit ska vi flyga med Qatar Airways, ett flygbolag som jag har hört mycket gott om. I artikeln från Dn står det att Qatar Airways är ett av de bästa flygolagen i världen.
Listan lyder:

Emirates

Thai Airways

Malaysia Airlines

Undersökningen ska vara grundad på data som samlats in från ungefär 18,8 miljoner flygresenärer under ett års tid. I undersökningen har 200 flygbolag varit med och personer från 100 olika länder har deltagit. Den grundas på mat och dryck ombord, inchekning och boarding, stödning, service och hur bekväma sätena var. Svenska SAS finns på 78e plats och Norweigan, lågpriskonkurrenten ligger på 74e plats.
Läs mer på: http://www.worldairlineawards.com/
Det blir spännande att flyga med dem och se om de lever upp till utmärkelserna :)