Thailandsresa som projektarbete!

Dagen innan vi åkte, 27e december var vi med i Smålandsposten :) Det var en jättefin artikel skriven av Olivia Gunnarsson på Haganässkolan. Här under kan ni läsa artikeln :)

.

Thailandresa som projektarbete!

Många treor på Haganässkolan är just nu igång med sina olika projektarbeten, inte minst Hanna Wiik Olsson och Sofie Kihlström på samhällsprogrammet. Men deras projektarbete skiljer sig ganska mycket från det vanliga. Huvuddelen av deras projekt cirkulerar nämligen kring en resa till Thailand som de snart ska ge sig iväg på.

.

Den 28 december lämnar Sofie Kihlström och Hanna Wiik Olsson Sverige för fyra veckor i Thailand. Men det är inte för solens skull de reser, även om den lär bli svår att undvika. Istället ska de resa i tsunamins spår och besöka de platser som drabbades värst när flodvågen drog in i december 2004. Syftet är att undersöka hur lokalbefolkningen har drabbats och hur man har återhämtat sig. De vill också jämföra hur det har förändrats och om man har förbättrat säkerheten efter flodvågen. Detta ska dokumenteras bland annat med hjälp av systemkamera och filmkamera.

  • Vi ska intervjua lokalbefolkningen för att få deras version av katastrofen. Här i Sverige har vi mest fått turisternas version medan det var lokalbefolkningen som drabbades värst, berättar de.

De planerar även besöka ett barnhem som startades av en svensk kvinna som förlorade sin familj i katastrofen. Redan i januari började de planera och hade tidigt en plan för projektet. Därför har det varit lätt att få igenom idén, lärarna har bara varit positiva.

.

Sofie kom med idén och det dröjde inte länge innan Hanna hakade på. Båda tjejerna gillar att resa och har även varit i Thailand tidigare men då som turister. Eftersom projektarbetet innebär så stora valmöjligheter så tyckte de att det var ett bra tillfälle att väva in reseintresset med skolan. Alltså bestämde de sig för att göra ett arbete om Thailand.

- Jag är en idéspruta som kommer på nya saker hela tiden och då är det bra att Hanna tar ned mig på jorden igen, förklarar Sofie.

.

Tjejerna har haft en hektisk tid med mycket arbete för att kunna finansiera resan, och det har inte alltid varit så enkelt. Cirka 300 företag i älmhultstrakten har blivit tillfrågade om de vill sponsra resan. Endast ett trettiotal av dessa har svarat på ansökan och av dessa har sex stycken varit villiga att hjälpa till. Resterande pengar har samlats in genom trädgårdsarbete, målning, loppisar och försäljning av bland annat smycken. Hela sommaren jobbade de för att få in pengar. Samtidigt har de skaffat sig mycket grundkunskaper om katastrofen.

.

Det enda som är bokat är flygresan och första hotellet. De har sedan bestämt vilka orter de ska besöka men boende, mat med mera ska de lösa på plats. Trots det är de inte nervösa, i alla fall inte ännu.

  • Jag hoppas vi kommer dit och hem, säger Hanna. Och så klart vill vi hitta den information som vi vill ha, men också uppleva och se mycket och träffa många nya människor.

Kanske det kan bli tid över för lite sol och bad också, och i så fall skulle Hanna gärna vilja ta dykarcertifikat.

.

Gammal bild ;)



Postat av: Emma Kihlström

Hej Sofie!



Klockan är 9.00 här hos oss. Mamma hjälper mig att titta på er blogg för att se om ni skrivit något.

Det är synd att du inte är med oss på nyårsafton.

Jag saknar dig men jag skall försöka att inte gråta för du kommer ju inte hem fortare för det.

Inatt har det snöat så att det ligger lite puder på marken.

Mamma har visat almanackan så att jag själv kan hålla koll på när du kommer hem igen. Det skall bli kul när du kommer hem.

Nu skall du ha roligt och inte tänka så mycket på mig.

Nu skall mamma göra lite frukost till mig och sedan skall vi åka till Älmhult och handla lite mat.

Puss o Kram Emma, mamma hälsar oxå.



GOTT NYTT ÅR!!!!

2011-12-30 @ 09:34:31
Postat av: Emma Kihlström

Hej Sofie



Klockan är 9.00 hos oss och det har kommit lite pudersnö på marken inatt.

Jag bad mamma att gå in på er blogg för att se om ni skrivit något nytt.

Jag saknar dig så men jag vet nu att du inte kommer hem fortare för att jag gråter så jag skall försöka att låta bli. Jag kommer att sakna dig på nyår och önskar att du varit här. Mamma har visat mig i almanackan hur många dagar du är borta så nu kan jag hålla koll.

Du är så snäll som låter mig använda din telefon att spela på.

Idag skall vi åka och handla lite mat.

Mamma hälsar att artikeln i smålandsposten var fin och att du skall passa på att njuta av den underbara thaimaten, hon är så avundsjuk på dig.

Pussar och kramat till dig från Emma.

Mamma hälsar oxå.

2011-12-30 @ 09:47:47

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


  RSS 2.0
ForHair.se
Playman.se


Gratisbio.se