Ho Chi Minh

Efter en 6 timmars bussresa kom vi igår fram till Ho Chi Minh i Vietnam, vilken stor stad! Vi hade bokat busssbiljett med Mekong Express men trodde först att vi skulle missa bussen, den kambodjanska ex kungen dog den 15e oktober och igår skulle kroppen färdas till det kungliga palatset i Phnom Penh. De beräknades komma 110000 människor till palatset utöver de som bor i Phnom Penh. Det var människor överallt, vi åkte tuktuk till stället där bussen skulle avgå men när vi kom dit gick inte bussen därifrån på grund av att bussen inte fick köra dit eftersom halva Phnom Penh var avstängt för att hylla kungen. Vi fick åka tuktuk ännu löngre och ni trodde vi inte att vi skulle komma med bussen men efter mycket om och men kom vi faktiskt med den.
Nu har vi åkt buss igenom hela Kambodja och oj så vackert det är! Verkligen värt det när man har lite stop på vägen som vi hade, Siem Reap, Kampok Thom, Phnom Penh och så ner till Sihanoukville. På vägen mot Vietnam fick vi åka en liten färja över Mekong floden och gränsövergången Kambodja-Vietnam var väldigt mycket smidigare än Thailand-Kambodja.
Här är vi vid färjan och det var massvis med fullastade bilar som körde av.

När vi kom fram till vårt hotell var vi hungriga för vi hade inte ätit på 9 timmar, vi letade efter ett hyffsat ställe och valde sedan ett där vi beställde kyckling och pommes. Men ack vilka små portioner, 6 dollar och så blir man inte ens mätt :(

Utsikten från balkongen man inte kan gå ut på för de har arbetssaker där, men titta kan man. Har tyvärr inget förnster på rummet.

Dagen började vi med att gå till Riverside för vi trodde det fanns gott om restauranger och affärer där. Men där fanns ingenting mer än en jobbig gubbe som ville att vi skulle åka cykeltaxi. Åka runt 30 minuter och se på sevärdheter det skulle kosta 100 kronor var :/ Jag blev smått irriterad för att han aldrig gav sig och kände bara att det vsr en skit stad som vi kommit till.
Vi bestämde oss för att strosa motsatt håll in mot centrum eller det som ser ut att vara centrum.Vi hittade sevärdheter som operahuset och Notre Dame katedralen.

Hittade också postkontoret som är en stor sevärdhet

Sedan skulle vi hitta något att äta. Maten har hittills varit konstig och vi förstod inte mycket av menyn men som tur var satt det en fransman vid vårt bord så han försökte förklara för oss vad det var. Det slutade med vårrullar med npgra risnudlar och en massa grönsaker. Ingen höjdare men vårrullarna var okej.

Fransmannen sa att det fanns en park i närheten så vi letade upp den och där var det mysigt :)

Här är det också höst men 34 grader varmt ^^

Emilia och jag :)

Satt i parken några timmar och konstaterade att man kan gå till allt som är värt att se. Så imon ska vi gå till Ben Than Market och se om vi kan hitta något kul och ikväll hoppas vi hitta något gott att äta så att vi blir mätta :) Avslutar med den söta draken i parken