Ramadan 2011

I Thailand finns det lite mer än 67miljoner människor, ca 95% av dem är buddhister och ca 3,8% muslimer. Idag den första augusti börjar Ramadan, den heliga månaden. De inleder en månads fastande.
.
När solen går ner bryts fastan och de får de äta igen, vad man äter skiljer sig mycket mellan länderna. Av det jag har läst ska harira, en linssoppa vara populär och man äter också dadlar. Någon timme innan solen går upp går en man runt och tutar i en lång lur. Det är som en väckarklocka för att man ska hinna laga lite kaffe, göra gröt och få något i sig innan fastan börjar igen.
.

För muslimerna är Ramadan en månad av familjegemenskap och religiös rannsakan. Man gör en ansträgning att vara en god människa, man tänker på de fattiga och de som inte har det lika bra.

 

 

5999802234_2277b56fce_z_large



Postat av: Annie

Man inleder måltiden med dadlar, tänk vilken kick! Jag menar, de får ju inte äta eller dricka (inte ens vatten) någonting under dagen. En man, 64 år, på mitt sommarjobb är muslim och fullföljer Ramadan varje år, det är strongt att arbeta fysiskt och inte äta, dricka, röka!

2011-08-14 @ 22:58:37
Postat av: Sofie

Svar: Ja det är nog bra att inleda med dadlar :)

Jag tror inte att jag hade klarat det, tänk at int ens få dricka vatten. Jag håller med dig, det är verkligen strongt! :)

2011-08-14 @ 23:06:59
URL: http://projecttsunami.blogg.se/

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


  RSS 2.0
ForHair.se
Playman.se


Gratisbio.se